Mi is pontosan a TSM?
A tehergépjárművek súlymérését végző eszközrendszert azért hozták létre, hogy csökkentség a baleseti kockázatot, megóvják az utakat a túlterhelt járművektől, hiszen azok nagyban károsítják azt. Szempont volt még, a versenyegyenlőség elve, mert a túlsúllyal közlekedők nagyobb versenyelőnyre tehetnek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. Egyes becslések szerint a tehergépkocsik kb. 10% lépi át rendszeresen a megengedett össztömeget.
Az összesen 30 milliárd forintból megvalósuló beruházásról 2015-ben döntött a kormány, amit uniós támogatásból finanszíroztak. Ez 89 mérőhelyet jelent, melyeket 74 már meglévő, az út díj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartó szerkezetre, ill. alá épült, 2 olyan tartószerkezetre került, ahol ma változtatható jelzésképű tábla működik, ezen kívül 13 új helyszínen került kiépítésre a rendszer.
A 2017-ben megkezdett tesztüzem tavasz óta fut és várhatóan év végére véglegesítik a rendszert. Az első tesztüzemet Ács közelében kezdték meg március végén. A mérőpontok a következő linken tekinthetők meg: https://obu.utdij.hu/hirek/tsm-merohelyei/
A VÉDA hálózattal nem lesz összekötve, a járműnyilvántartással viszont igen.
Fontos információ, hogy a két hálózatot két külön hatóság kezeli, az adatok nem futnak össze egy kézben. Tehát a rendőrségi sűrű traffipax-hálózattal, a VÉDA rendszerrel egyelőre nem kapcsolják össze a súlymérő helyeket.
A rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők és az út fölötti tartószerkezetre épített kamerák tartoznak. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét. A mérőhely hitelesített lesz, azaz nem nagyon lehet arra hivatkozni, hogy rosszul mért, mert a felrakón még rendben volt a kocsi súlya. A rendszer alkalmas a személygépkocsik, illetve az általuk húzott utánfutók külön-külön mérésére és azonosítására is.
A működéséről a következő videóban tájékozódhat.:
Mi is történik pontosan, ha túlsúlyt mér a rendszer?
Kétféle lehetőség áll fent:
- A közelben tartózkodó helyszíni egység azonnal a jármű nyomába ered az automata rendszer jelzése alapján. Megállíthatja, és akár a túlterheltség megszüntetéséig vagy a bírság megfizetéséig vissza is tarthatja az autót.
- Ha nincs a közelben ilyen azonnal a helyszínre kiszálló egység, akkor a rendszer beméri az autót és automatikusan megy a büntetés az „objektív felelősségvállalás elve” alapján.
Az első esetet valószínűleg külföldi kamionokkal szemben fogják alkalmazni. Ez a biztos módszer hiszen, az országok közti adatcsere minden esetben eltérő lehet, és lehetséges, hogy bizonyos esetben a bírság végül nem behajtható.
Amint cikkünkben említettük az év végéig csak tesztüzemben működnek a mérő helyek, így december 31-ig csak akkor büntetnek, ha kiterelés is történik. Egyelőre egy hivatalos értesítést kapnak a szabálysértők, január elsejétől viszont már bírságra kell számítani.
Nincs türelmi zóna. A meghatározott össztömeget vagy tengelysúlyt túllépő járművek, és vontatmányaik üzemben tartói az 5 százalékos túllépésig 50 ezer forintos bírságot fizetnek.
Alsó tűréshatár pedig, a korábbitól eltérően, nincs a rendeletben, tehát szeptembertől már az 1 kilós túlsúly is 50 ezer forintba kerül, kerülhet. A rendszer élesítése, és az első bírságok kiszabása után fog kiderülni, hogy a jogalkotó követi-e a „zéró tolerancia” elvét, vagy hagy a mérési hibahatárra hivatkozva - mint a sebességmérésnél – pár százalékos toleranciát a súlyhatárok átlépése esetén.
Cégünk, a Pahor Járműfelépítmények elkötelezett a „súlyprobléma” megoldásában: a lehető legkönnyebb felépítmények kifejlesztésével és készítésével segítjük ügyfeleinket.
A súlycsökkentést az acélalkatrészek arányának csökkentésével, az alumínium elemek használatával tudjuk elérni. A szinte teljes mértékben alumíniumból készült felépítményeink használatával jelentős súlymegtakarítást érhető el, ami a szabályosan szállítható áru tömegét növeli. Már futnak az utakon az első teljesen alumínium elemekből épült, alumínium ponyvavázas felépítményeink.
Keressen bennünket, ha új, extrakönnyű felépítményre van szüksége, vagy a meglévő felépítményét szeretné „könnyűsúlyúvá” tenni. Kérje tanácsunkat! Segítünk, ha tudunk.
... hogy a meccs ne a mérlegelésnél dőljön el!
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Csatlakozzon a levelezési listánkhoz, hogy megkapja a csapatunk legfrissebb híreit és frissítéseit.